Musik, Motorik og Mindfulness
Musik, motorik og mindfulness( De 3 M'er ) er et koncept, som jeg har udviklet over en årerække.
Alle tre områder står mit hjerte nær og træningen/undervisningen er henvendt til børn i alderen ca. 4-8 år.
Grunden til at det er de hovedemner, der undervises i, er, at det er de områder, hvor børn i dag er udfordret og hvor man fra forskning ved, at det har en sammenhæng i forhold til børns evne til bl.a. at koncentrere sig, indlære, takle konflikter, finde ro og tænke kreativt.
Indholdet
-
Musikdelen
Formålet med musikdelen er bl.a. at styrke børnenes rytmiske sans og fornemmelse for melodier, toner, lyde og stemninger. Når man styrker børn inde for det område, stimulerer man bl.a. også de områder i hjernen, som har med tale, ordforståelse, orddannelse, at tale i sætninger, billeddannelse og følelser at gøre.
Vi vil synge, klappe og rasle rytmer, bevæge os til rytmer og bruge remser. Vi vil også bruge musikken til at lytte til og opleve stemninger i musikken, ligesom vi vil danse og bevæget os i takt til musikken.
Hvis det har interesse kan der også laves en rytmesang specielt til årgangen/klassen, hvor de både synger og bruger kroppen til at lave rytme. -
Motorikdelen
Motorikdelen har som hoveddel det formål at styrke børnenes motoriske basisfærdigheder som f.x. at kaste+gribe, at vægtoverføre, at skabe kropsbevidsthed om forskellige former for bevægelse samt at være kreativ og finde på nye kropsbevægelser samt at udtrykke sig frit gennem disse. Børnene får på den motoriske lov til at komme med input selv for at styrke deres krops-kreativitet.
Desuden bliver den motoriske del også ”krydret med” kognitive input, så hjernen bliver udfordret samtid med at kroppen er i bevægelse. På den måde er man bl.a. med til at styrke børnenes kreativitet, hukommelse, koncentration, opfattelsesevne, empati, læse og talforståelse, deres stressregulering og meget mere.
Der bruges forskellige rekvisitter som f.x. ærteposer, tørklæder, bolde og reb til at hoppe over i de motoriske øvelser. -
Mindfulnessdelen
Formålet med øvelserne i mindfullness-delen er at give børnene nogle redskaber til at regulere sig selv. D.v.s. at lære at finde ro, takle svære følelser som at være trist, ked af det og vred samt at blive bevidst om kroppen.
Det gøres bl.a. ved at have fokus på vejrtrækningen og hvordan man bruger maven. Men også ved at lave forskellige former for vejrtrækning.
Der bliver også arbejdet med at kunne ligge ned eller sidde og afspænde samt at visualisere og forestille sig forskellige ting/situationer.
Der har været brugt både yoga og qi-gong øvelser, for at lære at strække kroppen og bruge kroppens energi på en anden og mere rolig måde.
Undervisningsforløb
I et undervisningsforløb kommer jeg ud til skolen/institutionen og børnene/klasserne vil blive præsenteret for øvelser indenfor de ovennævnte områder.
Indholdet vil variere i de forskellige lektioner, ligesom børnene vil blive stimuleret på mange forskellige måder fra gang til gang med sjove øvelser. Nogle gange vil de tre områder været integreret i hinanden og andre gange vil de været mere særskilt. Et gennemgående tema for alle tre områder er at stimulere børnenes fantasi og kreativitet samtidig med, at de bliver udfordret indenfor de 3 M’er.
Forløbet kan også give de lærere og pædagoger, der er involveret, mens undervisningen står på, noget inspiration til selv at implementere de 3 M’er i undervisningen.
Varighed: En lektion er typisk på 45 min., men varieres alt efter interesse og behov.
Ofte køres undervisningen i de 3 M'er som forløb over flere gange ( typisk 4-10 gange ), eller som inspiration i forbindelse med emneuger, bevægelsesdage o.s.v.
Hvor: Undervisningen foregår helst i et lokale, hvor der er plads til at bevæge sig, og hvor man må bruge rekvisitter som f.x. bolde og spille musik.
Kurser
De 3 M’er kan også køres som et decideret kursusforløb for de pædagoger, som arbejder med børnene i børnehaven, SFO’en, eller børnehaveklasses- og indskolingslærere eller som en kombination af forløb med klasser og inspirationskursus for ovennævnte. Kontakt mig for nærmere oplysninger, hvis det har interesse.
Lidt Forskning:
”Musik er idræt for hjernen. Grundlaget for al faglig udvikling er to fag, og det er musik og idræt. Det kan dokumenteres, så det brager. Musikudviklingen begynder i højre hjernehalvdel, men i takt med større kompleksitet breder det sig til resten. I det øjeblik, man aktiverer hjernen med musik, så laver man fitness med hjernen. Det varmer hjernecellerne op, så når vi går i gang med andre fag, så er de allerede varmet op” hjerneforsker Kjeld Fredsen. 1
"Gode motoriske færdigheder i barndommen er en forudsætning for deltagelse i leg og fysisk aktivitet, og de er af stor betydning for børns sundhed og fysiske og psykiske trivsel.I en nylig litteraturgennemgang finder de, at både fin- og grovmotoriske færdigheder var positivt associeret med børns faglige niveau i matematik og læsning”.2
”80 procent af børns sproglige udvikling bygger på kroppen. Børn lærer simpelthen ved at sanse og bruge kroppen. Fx kender børn ordet ”æble”, fordi de har haft et æble i hånden, lugtet til det og smagt på det. Og når vi ser på de erfaringer, som hjernen bygger op, så skal børnene aktivt gribe æblet med hænderne, før de begynder at sætte ord på oplevelsen” siger Kjeld Fredsen.3
"Mindfulness og træning i nærvær er et redskab til at understøtte og skabe et lærings- og udviklingsmiljø, hvor børn får erfaringer med at være til stede i sig selv, og hvor de oplever ro til at lære og være".4
[1]https://www.folkeskolen.dk/513649/hjerneforsker-musik-er-den-faglige-udviklings-fundament
2http://www.sundhedstjenesten-egedal.dk/media/3025930/samlet_rapport_til_hjemmeside_motorik.pdf
3https://vpt.dk/dagtilbud/sprog-og-bevaegelse-haenger-sammen
4http://www.psykologdorthelau.dk/artikler/mindfulness-i-undervisningen.aspx